Images

Enam

Hidup sentiasa bermula dari kosong. Sebab itu aku boleh katakan yang Najwa Latiff itu sangat genius kerana berupaya menghasilkan lagu kosong. Okay sebenarnya lagu tuh sangat annoying. Kosong kosong

Kosong ini ibarat titik tengah dalam satu paksi, dan kita mengelilingi paksi itu dalam urutan yang semakin jauh dari titik tengah tersebut. Sejauh mana pun kita beredar kita tetap akan terikat pada titik tengah itu. "Tak boleh lari doh".

Saat kau berhati hati merencana hidup, mengumpul kekayaan dan tidak membenarkan walau sedikit kesilapan; Tuhan jatuhkan kau dan kau terpaksa bermula dari kosong. Begitu juga dengan rutin exercise, baru sebulan stop dah macam macam tak boleh buat. Back to square one.

Setelah penat kita berusaha, menggadai nyawa dan melawan penat akhirnya kita terpaksa bermula dari kosong semula. Mengapa Tuhan jadikan fitrah hidup begitu? Entah. Aku pun masih belum ketemu jawapannya, tapi yang pasti Dia ada rencanaNya yang tersendiri.

Sekurang kurangnya, kita ada solid foundation dalam setiap perkara yang kita lakukan. Dan itu yang membuatkan kita senatiasa boleh bergerak maju ke hadapan, walaupun terpaksa bermula untuk sekali lagi. 


oh ye: Even when i lose I'm winning. 


Hafeez Darraji




0 comments: